۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

شهادت زن و مرد در قرآن برابر است


سوال : اگر زن ومرد برابرند چرا شهادت زن با مرد برابر نیست؟
ج : القائات و شبهات ذهنی و دو از واقعییت ما را به باورهای غلط میرساند در قران شهادت زن ومردفرق نداردو هر دو با هم برابر است خوب به شهادت های زیر در آیه دقت کنید
سوره نور ایه 6 الی 9 24/9
و الذين يرمون ازواجهم و لم يكن لهم شهداء الا انفسهم فشهادة احدهم اربع شهادات بالله انه لمن الصادقين (6) و الخامسة ان لعنت الله عليه ان كان من الكاذبين (7) و يدرؤا عنها العذاب ان تشهد اربع شهادات بالله انه لمن الكاذبين (8) و الخامسة ان غضب الله عليها ان كان من الصادقين (9)
كسانى كه همسران خود را (به عمل منافى عفت) متهم مى ‏كنند، و گواهانى جز خودشان ندارند، هر يك از آنها بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد كه از راستگويان است; (6)و در پنجمين بار بگويد كه لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد. (7) آن زن نيز مى ‏تواند كيفر (زنا) را از خود دور كند، به اين طريق كه چهار بار خدا را به شهادت طلبد كه آن مرد (در اين نسبتى كه به او مى ‏دهد) از دروغگويان است. (8) و بار پنجم بگويد كه غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگويان باشد. (9)
دقت کنید که اگر مردی به همسر خودش حتی اگر چنین چیزی رادیده باشد تهمت زنا بزند وچهارتن شاهد بر این ادعا نداشته باشد شهادت وی با شهادت زنش که این ماجرا را انکار میکند برابر است مرد چهار بار به خدا قسم میخورد که راست می گوید و بار پنجم میگوید لعنت خدا بر من اگر دروغ بگویم وصد ضربه شلاق از آن زن برداشته میشود اگر او هم به همین شکل و تعداد مانند مرد چهار باربه خدا قسم بخورد که آن مرد دروغ میگوید و بار پنجم بگوید لعنت خدا بر من اگر آن مرد راست بگوید و این یعنی برابر بودن شهادت مرد و زن در مسئله ای به این مهمی
مائده 105 5/105
يا ايها الذين آمنوا شهادة بينكم اذا حضر احدكم الموت حين الوصية اثنان ذوا عدل منكم او آخران من غيركم ان انتم ضربتم في الارض فاصابتكم مصيبة الموت تحبسونهما من بعد الصلاة فيقسمان بالله ان ارتبتم لا نشتري به ثمنا و لو كان ذا قربى و لا نكتم شهادة الله انا اذا لمن الآثمين (106) فان عثر على انهما استحقا اثما فآخران يقومان مقامهما من الذين استحق عليهم الاوليان فيقسمان بالله لشهادتنا احق من شهادتهما و ما اعتدينا انا اذا لمن الظالمين (107)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد، در موقع وصيت بايد از ميان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد(خواه زن باشد یا مرد) يا اگر مسافرت كرديد، و مصيبت مرگ شما فرا رسيد دو نفر از غير خودتان را به شهادت بطلبيد، (خواه زن باشد یا مرد)
و اگر به هنگام اداى شهادت، در صدق آنها شك كرديد، آنها را بعد از نماز نگاه مى ‏داريد تا سوگند ياد كنند كه: «ما حاضر نيستيم حق را به چيزى بفروشيم، هر چند در مورد خويشاوندان ما باشد! و شهادت الهى را كتمان نمى ‏كنيم، كه از گناهكاران خواهيم بود!» (106) و اگر اطلاعى حاصل شود كه آن دو، مرتكب گناهى شده‏ اند دو نفر از كسانى كه نسبت به ميت اولى هستند به جاى آنها قرار مى ‏گيرند و به خدا سوگند ياد مى ‏كنند كه: «گواهى ما، از گواهى آن دو، به حق نزديكتر است! و ما تجاوزى نكرده‏ ايم كه اگر چنين كرده باشيم، از ظالمان خواهيم بود!» (107)
طلاق/2 65/2
فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر و من يتق الله يجعل له مخرجا (2)
و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شايسته‏ اى نگه داريد يا بطرز شايسته‏ اى از آنان جدا شويد; و دونفر عادل از خودتان را گواه گيريد(خواه زن باشد یا مرد) و شهادت را براى خدا برپا داريد; اين چيزى است كه مؤمنان به خدا و روز قيامت به آن اندرز داده مى‏ شوند! و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى ‏كند، (2)
سوال :در مورد آیه 282 سوره بقره چه میگویید
ج :با دقت دراین ایه در میابیم که در اینجا هم مقصود شهادت برابر یک زن ومرد است بسیاری از باورمندان به احادیث و منکران قرآن با تصوری غلط و عدم درک صحیح  این آیه از قرآن را دلیلی بر کج فهمی هاو درک ناصحیحشان از قرآن ذکر نموده و میگویند در این آیه شهادت زن نصف مرد است در حالیکه آیه هرگز چنین دستوری به ما نداده
بقره 282 2/282
يا ايها الذين آمنوا اذا تداينتم بدين الى اجل مسمى فاكتبوه و ليكتب بينكم كاتب بالعدل و لا ياب كاتب ان يكتب كما علمه الله فليكتب و ليملل الذي عليه الحق و ليتق الله ربه و لا يبخس منه شيئا فان كان الذي عليه الحق سفيها او ضعيفا او لا يستطيع ان يمل هو فليملل وليه بالعدل و استشهدوا شهيدين من رجالكم فان لم يكونا رجلين فرجل و امراتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذكر احداهما الاخرى و لا ياب الشهداء اذا ما دعوا و لا تسئموا ان تكتبوه صغيرا او كبيرا الى اجله ذلكم اقسط عند الله و اقوم للشهادة و ادنى الا ترتابوا الا ان تكون تجارة حاضرة تديرونها بينكم فليس عليكم جناح الا تكتبوها و اشهدوا اذا تبايعتم و لا يضار كاتب و لا شهيد و ان تفعلوا فانه فسوق بكم و اتقوا الله و يعلمكم الله و الله بكل شي‏ء عليم (282)

ای کسانیکه ایمان آوردید وقتی که معامله نسیه میکنید که زمان آن معلوم است پس آن را بنویسید و باید میان شما نویسنده ای به عدالت بنویسد و نویسنده از نوشتن امتناع نکند همانگونه که به او خدا (نوشتن را) آموخت پس باید بنویسد. و باید دیکته کند کسی که حقی برا ی اوست و باید رعایت حدود خدا پروردگارش را بکند و چیزی رااز آن کم نگذارد و اگر کسی که برایش حقی متصور است سفیه بود یا ضعیف بود یا نمیتوانست که خودش دیکته کند پس باید سرپرستش به عدالت دیکته کند و باید شاهد بگیرد دو شاهد از مردان و اگر دو مرد نبودند پس یک مرد و دو زن از کسانی که راضی شوید از شاهدان که اگر منحرف شود یکی از آندو پس تذکر دهد دیگری و  امتناع نکنند شاهدان وقتیکه دعوت شدند و بستوه نیاید که بنویسندش کوچک را ویا بزرگ را تا زمان سر رسیدش آن برای شما عادلانه تر است نزد خدا و پایدارتر برای شهادت و نزدیکتر به آنچه شک نکنید مگر آنکه باشد معامله ای حاضرکه ردو بدل می کنیدش بین خودتان پس باکی نیست که ننویسیدش و گواه گیرید وقتی که خرید و فروش می کنید و ضرر نبیند نویسنده و نه شاهد و اگر انجامش دهید پس قطعآ آن نافرمانی است از شما و بپرهیزید از خدا و یاد میدهد به شما خدا و خدا به هر چیزی تواناست 282

دراین ایه مقصود معاملات مدت دار است که فرد یا مدیون میشود(بدهکار)یا داین میگردد(طلبکار)بنا بر این پس از مدتی ممکن است اصل معامله فراموش گردد بخاطر همین هم خداوند میفرماید بنویسید بعلت اینکه زنان تحت فشار شدید بودند و پس از مدتی ممکن بود با تهدید و ارعاب وادار به شهادت غیر واقع شوند قران میگوید اگر یکی از ان دو شاهد بدرستی شهادت ندادو خلاف واقع گفت و بر این شهادت خلاف واقع خود اصرار ورزید  زن دیگر شهادت درست را بدرستی بیان کند و با اینکه زن است شهادتش مانند یک شاهد مرد پذیرفتنی است وجای تردید نیست حال سوال اینست که اگر مردشهادت درست نداد و دو زن شهادتشان کامل بود چه آیا شهادت دو زن پذیرفته میشود یانه ؟ من میگویم بله و با علم قاضی شهادت حتی یک زن هم پذیرفته میشود
معارج 33 70/33
و الذين هم بشهاداتهم قائمون (33)
و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستاده ‏اند(خواه زن باشند خواه مرد) 33
   برسی در آیات قرآن ما را به این باور میرساند که میان انسانها شهادت برابر است و فرق نمیکند خواه شاهد زن باشد یا مرد

۱ نظر: